X

Для доступу до архівного номеру журналу введіть, будь ласка, Вашу електронну адресу

Введіть ваш Email

X

Підписка на електронну версію журналу "Сучасна фармація"


Введіть ваше ім'я


Введіть ваше прізвище


Введіть вашу спеціальність


Введіть вашу спеціалізацію















Введіть ваш Email


Введіть ваш телефон

Телефон повинен містити код країни

наприклад: +380 99 999 9999


Введіть Область/місто/селище, де ви проживаєте


Введіть ваше місце роботи


Карбуємо фармацевтичний генетичний код: Інтерв’ю в.о. ректора Національного фармацевтичного університету Алли Котвіцької

Фармацевтична освіта не може стояти осторонь тих динамічних процесів та історичних подій, які відбуваються в нашій державі. Національний фармацевтичний університет як флагман вітчизняної фармацевтичної освіти завжди займає активну позицію і проявляє своє лідерство.
Напередодні Дня фармацевтичного працівника України журналісти редакції поспілкувались з в.о. ректора Національного фармацевтичного університету, доктором фармацевтичних наук, професором, заслуженим діячем науки і техніки України, кавалером ордена княгині Ольги III ступеня Аллою КОТВІЦЬКОЮ

 

Вельмишановна Алло Анатоліївно, які найбільш важливі події відбулися в Національному фармацевтичному університеті впродовж минулого навчального року? Якими досягненнями колективу Ви особисто пишаєтеся?

Моя найбільша гордість — це колектив Національного фармацевтичного університету. Умови проживання у місті непрості, слово «безпека» втратило свою гостроту, присутнє відчуття перманентного стресу, працювати доводиться переважно в онлайні… Чи сприятливі ці фактори? Але ядро колективу збережено практично повністю, викладачі віддано працюють, готують кадри і дуже багато волонтерять. Певна кількість наших співробітників стала до лав ЗСУ. Ось це саме ті моменти, якими пишаюся!
Якщо говорити про власне освітній процес, то пишаюся тим, що освітні програми «Фармація» та «Технології фармацевтичних препаратів» спеціальності 226 Фармація, промислова фармація отримали зразкову акредитацію. Вперше. Єдині в Україні.
Акредитація як інструмент контролю держави за якістю підготовки кадрів є важливим аспектом для здобувачів освіти. Хоча досить часто цьому факту не надається ваги. Процес підтвердження університетом відповідності тієї чи іншої освітньої програми державному стандарту, ліцензійним умовам провадження освітньої діяльності — не дуже просте питання, щоб розібратися неосвітянину. Скажу простими словами: держава моніторить, чи так навчають в університеті, як зобов’язані? Тож раджу цікавитися цими питаннями, обираючи університет.
Пишаюся також міжнародними активностями, які не лише збережені на довоєнному рівні, але й зросли. І здобувачі освіти, і викладачі здійснюють чимало академічних мобільностей, зокрема, й за програмою Еразмус+.


Як в умовах воєнного часу вдається не тільки долати труднощі, але й зберігати лідерство у фармацевтичній галузі і розвивати нові напрями діяльності?

Все достатньо просто пояснюється: три чверті працівників нашого університету — його випускники. Я також закінчила фармацевтичний.
98 % наших НПП мають наукові ступені. Чи багато є подібних прикладів? Ці люди — справжні патріоти своєї Alma Mater, які, одного разу відчинивши двері до приймальної комісії, отримали дипломи, написали дисертації. Вони зростали разом із університетом, переживали негаразди, раділи здобуткам, не розділяючи власне життя та життя НФаУ. Напевно, тому середній стаж роботи працівника у НФаУ — майже 30 років.

 


Долати труднощі легше командно, коли всі націлені на результат. Цього року ми, як й інші українські заклади вищої освіти, особливо гостро відчуваємо дефіцит вступників. Увесь колектив, крім забезпечення освітнього процесу, наукової роботи, потужно став до здійснення профорієнтації. Не треба забувати, що відсутність у нас вступника сьогодні — кадрова проблема сфери охорони здоров’я завтра, тому це соціальна відповідальність НФаУ. Ми це чітко усвідомлюємо й працюємо всім колективом.
Стартувала робота зі створення у межах КЗ «Харківська обласна Мала академія наук Харківської обласної ради» гуртка «Фармація», бо це є актуальним напрямом, проведено МетроШколу «Чарівний світ фармації», опрацьовано цілу низку онлайн науково-популярних заходів із природничих наук… Власне, профорієнтація логічно перемістилася у електронний простір. І начебто звучить це легко, але це величезна робота кожного нашого працівника!
Ми завжди вміли будувати стратегію розвитку, робимо це й зараз. У межах свого цінного ресурсу — спадковості та послідовності фармацевтичної підготовки через Фаховий коледж, університет та Інститут підвищення кваліфікації спеціалістів фармації — удосконалюємо якість, розширюємо горизонти підготовки. У 2024 р. проліцензували інтернатуру за спеціальністю «Лабораторна діагностика, вірусологія, мікробіологія». Готуємо магістрів освітньої програми «Лабораторна діагностика» спеціальності 224 Технології медичної діагностики та лікування, повинні дати їм можливість пройти інтернатуру та забезпечити навчання протягом професійного життя. Також на вимогу часу здійснено роботи з відкриття низки вторинних спеціалізацій.


У партнерстві з Аптечною мережею «Аптека 911» відкрили нестандартний фармацевтичний простір — PharmHub на Сумській. Яка мета?

Масштабування взаємодії у питаннях зменшення кадрового голоду, популяризації професії фармацевта. PharmHub — це креативний простір для реалізації неформальної та інформальної освіти, проведення майстер-класів, створення бізнес-проєктів, організації спільних івентів.
Чимало проєктів реалізовано, чимало ще чекає на втілення наступного навчального року.


Які заходи проводить НФаУ для забезпечення високого рівня якості надання освітніх послуг в умовах онлайн-навчання?

Почнімо з того, що наявність досвіду роботи у дистанційному форматі — це саме про нас. У 2007 році (!) в нашому університеті стартував педагогічний експеримент із впровадження елементів дистанційної підготовки. На той час нашою метою було зробити організацію навчання більш комфортною для того контингенту здобувачів освіти, які навчаються заочно та вже мають фармацевтичну освіту, здобуту у коледжах. На основі вимог МОН України з питань дистанційного навчання нами було розроблено локальну нормативну базу, створено центр дистанційних технологій навчання, підготовлено навчально-методичні кейси, відкрито відеостудії. Наші викладачі пройшли відповідну підготовку й отримали сертифікати, а з 2018 року, вже у нашому внутрішньому освітньому середовищі, в ІПКСФ НФаУ, започатковано підвищення кваліфікації за програмою «Теорія та практика дистанційного навчання».

 


Завдяки потужному досвіду у 2020 році під час пандемії COVID-19 наш колектив практично не зупиняв освітній процес, досить швидко перелаштувався на роботу у форматі онлайн. Понад те, дистанційно була проведена державна атестація, прозоро, у суворих рамках, з надійною автентифікацією випускників.
Сьогодні 100 % НПП — сертифіковані т’ютори, 100 % дисциплін усіх спеціальностей, курсів, форм навчання забезпечені відповідними навчальними матеріалами, відшліфовано проведення контрольних заходів.
Для зручності здобувачів освіти працюють освітній портал НФаУ, сайт дистанційного навчання НФаУ, сайт дистанційного навчання ІПКСФ НФаУ, сайт дистанційного навчання Фахового коледжу НФаУ, сайт для підготовки до складання ліцензійних інтегрованих іспитів КРОК, сайт Наукової бібліотеки НФаУ, онлайн-платформа сервіс «Кар’єра та працевлаштування». Ці ресурси охоплюють повний цикл підготовки фахівця аж до працевлаштування та підвищення кваліфікації.
Електронна система навчання НФаУ розміщена на платформі Moodle, для зручності доступу здобувачі освіти користуються системою «Університет в смартфоні».


Викладачами Національного фармацевтичного університету розроблено унікальний проєкт МетроШкола «Чарівний світ фармації» для школярів Харкова. Яка мета та результати цієї освітньої ініціативи?

МетроШкола — це безпрецедентний проєкт під патронатом Харківського міського голови Ігора Терехова, що був задуманий та реалізований з метою забезпечення продовження навчання юних харків’ян за партами, наживо, в нинішніх скрутних умовах. Проєкт дозволив певній частині харківських школярів вийти в офлайн-формат навчання, спілкуватися зі своїми однолітками, певною мірою соціалізуватися, що є надзвичайно важливо з огляду на ті освітні умови, в яких знаходиться шкільна молодь, починаючи з пандемії COVID і до воєнного сьогодення.
Національний фармацевтичний університет, який повсякчас відчуває відповідальність перед майбутнім і має на меті підтримати учнівську молодь, звернувся до міської влади з пропозицією хоча б частково компенсувати освітні втрати шляхом проведення для школярів занять із природничих наук у період канікул. Це був поштовх № 1 до народження МетроШколи «Чарівний світ фармації».
Не секрет, що останнім часом фармацевтичний сектор сфери охорони здоров’я України переживає серйозні виклики. Пандемія COVID показала важливість фармацевтів у забезпеченні громадського здоров’я, оскільки передусім пацієнти зверталися саме до аптек. Повномасштабне вторгнення 24 лютого 2022 року викликало «кадровий голод», оскільки майже 50 % фахівців були змушені покинути свої домівки та шукати прихистку в інших країнах. Водночас різко скоротилася кількість аптечних закладів, особливо у прифронтових регіонах, а потреба у ліках та засобах медичного призначення суттєво зросла. Нестача персоналу викликала значну потребу в нових кадрах.

 

 

Забезпечення фармацевтичного сектора кваліфікованими фахівцями є державним завданням. Сформувати такого фахівця — завдання ЗВО. Ми розуміємо, що «серцевиною» знань фармацевта є хімія та природничі науки в цілому. Тож завдання зацікавлення молоді природничими науками набуває особливої ваги. Це був поштовх № 2 до народження МетроШколи «Чарівний світ фармації».
Ми були першим ЗВО, який вийшов у класи МетроШколи. Хочу сказати, що ця ідея знайшла такий широкий відгук в академічному середовищі нашого університету, що ми були вимушені ледь не конкурс проводити з відбору найкращих пропозицій для занять! Наші професори і доценти, які також вже досить тривалий час працюють у дистанційному форматі, з великим натхненням вирушили до школярів.
Пізнавально-науковий матеріал для учнів був представлений у форматі науково-популярних кейсів із хімії, біології, фізики, адаптованих до вікових особливостей сприйняття інформації. Кожен елемент заняття — експеримент, гра, тест тощо — пропрацьовувався таким чином, щоб демонструвати та пояснювати складні, на перший погляд, речі у доступній і зрозумілій формі. Понад те: подана дітям інформація — це не лише класичні дисциплінарні знання, які можна почерпнути з підручника. Наші викладачі використовували елементи власних досліджень за відповідними науковими напрямами.
У цілому НФаУ провів чотири цикли МетроШколи «Чарівний світ фармації». Тематика заходів спиралася на актуальність питань для сучасної молоді. Це, зокрема, здоровий спосіб життя, здорове харчування, надання першої медичної допомоги, виявлення фальсифікованих ліків та продуктів у домашніх умовах тощо. Цікаві досліди власноруч, практичні навички отримали діти на заняттях «Готуємо крем власними руками», «Догляд за проблемною шкірою», «Проводимо хімічне розслідування і визначаємо фальсифікацію ліків та продуктів харчування», «Кольорові перевтілення органічних сполук», «Енергетичні напої: наскільки вистачить енергії?», «Вітаміни — молекули життя», «Хімія буває фармацевтичною», «Чи так безпечні вейпи?», «Сучасні методи контрацепції», «Шоколадо- та кавоманія». І це далеко не повний перелік проведених занять.
Опитування, які були проведені серед школярів, продемонстрували, що 95 % респондентів оцінили заняття у МетроШколі «Чарівний світ фармації» на високому рівні. На мою думку, це дуже непоганий показник і, безперечно, якусь кількість цих дітей ми побачимо у подальшому в якості наших студентів.


Національний фармацевтичний університет відомий своїм потужним студентським самоврядуванням. Які основні напрямки його діяльності?

Так, Національний фармацевтичний університет славиться своїм потужним студентським самоврядуванням. Воно є важливим елементом університетського життя, адже саме воно сприяє розвитку особистості здобувача освіти та формує активну громадську позицію. Ми всіляко підтримуємо це, університет декларує і практично втілює принцип студентоцентричності.
Ця інституція студентської активності — справжній епіцентр молодіжної ініціативи, де концентруються студентські лідери університету. Саме вони ініціюють безліч проєктів та івентів, які позитивно впливають як на навчальну, так і на позанавчальну атмосферу. Фармацевтична молодь сама визначила напрями своєї діяльності.
Наприклад, проєктний сектор — майстерня втілення ідеї в життя, тут «народжуються» ініціативи та формуються проєкти, що сприяють самореалізації студентів, вчать не лише мріяти, а й трансформувати мрії в конкретні дії.

 


Волонтерський сектор — це молодіжне «серце» університету, наповнене добром, емпатією, бажанням допомогти. Молодь, об’єднана спільною метою допомагати іншим, влаштовує благодійні акції, підтримує соціально вразливі верстви населення, бере участь у численних волонтерських проєктах. Цей сектор організовує університетську громаду на участь у донорстві крові й плазми.
PR-сектор — «голос» молодого університету, що ширить інформацію про студентське життя за межі Alma mater. Молодь генерує контент, який популяризує фармацію, просуває університет у соціальних мережах, а також організовує рекламні кампанії й інформаційні заходи.
Сектор наукової та інтелектуальної діяльності — молодіжний «мозковий центр», де здобувачі освіти мають можливість зануритися у світ науки й інтелектуальних відкриттів. Цей сектор підтримує науковців-початківців, надаючи їм можливість розвиватися, ділитися знаннями та досвідом.
Молодіжний «міст», що об’єднує представників студентства з різних куточків України та зарубіжжя, — це сектор зовнішніх зв’язків. Здобувачі освіти встановлюють контакти з іншими закладами вищої освіти, молодіжними організаціями, беруть участь у міжнародних програмах обміну.
Студентське самоврядування у такому вигляді створює у НФаУ унікальну атмосферу студентського життя.


Які основні здобутки волонтерського руху Національного фармацевтичного університету?

Ми багато років підтримуємо КЗ «Харківська спеціальна школа № 8», КЗОЗ «Обласний будинок дитини № 3», гематологічне відділення КНП «Міська дитяча клінічна лікарня № 16», також активно співпрацюємо з Biopharma Рlasma. Наші викладачі, співробітники та здобувачі освіти є постійними донорами.
На початку повномасштабного вторгнення наші викладачі та студенти волонтерили на аптечних складах. Пишаємося нашими науковцями, які створили унікальні ліки для наших захисників: кровоспинний засіб місцевої дії з антисептичним ефектом «PLANTOR», призначений для зупинки зовнішньої кровотечі різної інтенсивності; засіб для профілактики відморожень «ГЛЮЦИНКОВІТ»; бинт гофрований «Гемостатик».
Волонтерський рух у нашому університеті завжди був потужним, таким залишається і сьогодні. Волонтерський сектор студентського самоврядування спільно з відділом організації виховного процесу та соціальних питань займається розробкою, пошуком, залученням університетської спільноти до волонтерських ініціатив. Їхній спектр надзвичайно широкий.
У вересні 2023 р. студентська спільнота провела акцію «Подякуй військовим», а в листопаді 2023 р. університет долучився до Всеукраїнської акції «Смілива гривня». Наші співробітники й студенти постійно виготовляють окопні свічки та передають їх захисникам України, волонтерять у проєктах з виготовлення маскувальних сіток. Цьогоріч була реалізована акція «Великодній смаколик», у рамках якої було зібрано донати на потреби ЗСУ.
Наша молодь співпрацює з благодійним фондом «Центр здоров’я та розвитку дитини», підтримує підлітків з інклюзією. У рамках спільної діяльності долучилися також до допомоги Фельдман Екопарку. Крім того, фармацевтична молодь є учасником проєктів міської школи волонтерства AVA.
Волонтерських заходів багато. Це вкотре свідчить про те, якими ціннісно орієнтованими, емпатичними й активними є наші здобувачі освіти та співробітники.

 


Розкажіть, будь ласка, про стипендіальний проєкт НФаУ для здобувачів, що реалізується за участі роботодавців.

Як освітяни, ми чітко розуміємо, що майбутнє вітчизняної фармації прямо залежить від її кадрового потенціалу. Це спонукає нас увесь час шукати можливості заохочення молоді до навчання, наукових досліджень.
Ідея «Стипендіального проєкту» «народилася» у 2019 році, під час святкування 20-річчя Дня фармацевтичного працівника України, а у 2021 році, на урочистостях з нагоди 100-річчя НФаУ, відбулася презентація «Стипендіального проєкту» й урочисте вручення іменних стипендій першим здобувачам освіти. Проєкт став окрасою свята, засвідчивши прагнення НФаУ до розбудови студентоцентричного простору та єдність великої Фарми з освітою. І це було дійсно так.
Хочу підкреслити, що ініціатива, яка замислювалася як підтримка обдарованої студентської молоді, була охоче підтримана роботодавцями — потужними фармацевтичними підприємствами й аптечними мережами України. Від моменту генерації ідеї до її втілення кожен крок синхронізувався з ними. Нам разом вдалося оперативно опрацювати механізми надання іменних стипендій, віднайти дієві, прозорі методи визначення найкращих здобувачів освіти та процедури здійснення виплат стипендій.

 


Відбір на стипендіальну програму достатньо суворий. Претенденти, серед яких лише здобувачі освіти з високими досягненнями у навчанні та науці, пишуть мотиваційні есе, а роботодавці ретельно обирають здобувачів, яким хочуть виплачувати стипендії, проводять із ними співбесіди, самостійно визначають порядок і розміри виплат. Стипендія призначається на один семестр навчального року.
У ініційованому НФаУ проєкті університет виконує роль креативного майданчика, де зустрічаються здобувачі освіти й роботодавці та можуть у подальшому вибудувати взаємовигідні робочі відносини. Вже маємо досвід, коли стипендіати-випускники отримують запрошення від роботодавців-стипендієнадавачів та працевлаштовуються у компанії своєї мрії. Безперечно, знайти перше місце роботи — це важливий крок для молодого фахівця, й часто він визначає траєкторію усієї кар’єри.
«Стипендіальний проєкт» триває четвертий рік поспіль. Він не зупинився навіть після повномасштабного вторгнення. За цей час іменні стипендії були призначені більш ніж 100 здобувачам освіти. Загалом роботодавці виплатили їм понад 1 млн грн. Академічна спільнота та студентство НФаУ щиро вдячні нашим партнерам-учасникам «Стипендіального проєкту». Наразі можемо впевнено констатувати, що результати співпраці з практичним сектором свідчать про своєчасність і результативність соціальної ідеї.


Які можливості надає НФаУ для талановитої молоді? Як реалізується академічна мобільність здобувачів вищої освіти під час війни?

Здобувачі освіти в Національному фармацевтичному університеті мають безліч можливостей для реалізації своїх здібностей в усіх сферах, адже університет — це не лише про навчання та науку. Це й спорт, і медіа, і волонтерство, і студентське самоврядування... Щороку ми започатковуємо нові ініціативи. Також ідеї пропонує наша молодь, і ми втілюємо їх разом.
Надзвичайно важливою під час війни стала академічна мобільність. НФаУ має вже понад 10 років досвіду участі у програмі Еразмус+. На початку повномасштабного вторгнення наші студенти перебували у Варшавському та Познанському медичних університетах, і ми вдячні колегам за їхню підтримку.
Додаткові можливості нам надали наші надійні партнери — Литовський університет наук здоров’я, Університет Тарту, Університет Вітовта Великого. Впродовж останніх двох років розпочалася співпраця із вищими закладами освіти Чехії, Фінляндії, Італії, а також Франції, звідки зовсім нещодавно повернулася делегація НФаУ.
Тож наші здобувачі освіти мають змогу навчатись офлайн, проходити стажування та виконувати наукові дослідження на базі потужних закордонних вишів. З урахуванням поточної ситуації в Харкові це чудова можливість. Академічна мобільність зростає, паралельно напрацьовуються інші освітні та наукові проєкти з європейськими вишами.

 


Упродовж цього року НФаУ значно розширив співпрацю з різними організаціями в науковій, науково-експертній, науково-дослідній сферах. Хто є основними партнерами НФаУ у цих напрямах діяльності?

Ми плідно співпрацюємо з багатьма вишами, науковими установами, практичним сектором у цілому як в Україні, так і за кордоном. І якщо партнерства в Україні маємо доволі сталі, то розширення відбулося саме у співпраці з вишами Європи. Наші колеги наразі налагодили взаємодію у Великобританії, Італії, Німеччині, Польщі, що дало можливість започатковувати нові наукові проєкти. Так, ми підписали угоду з Університетом Ополе та долучилися до міжнародних стажувань. Спільні наукові проєкти реалізуються з Університетом Палермо, Литовським університетом наук здоров’я, UCL School of Pharmacy (Великобританія).
У 2023 році представники НФаУ у складі групи науковців з Великої Британії, Польщі, України стали переможцями конкурсу і отримали грант від Global Engagement Funds (GEF) 2023/24 з проєктом «Nanofibers for Ukraine: Local upskilling, network building, and potentially life-saving medicines».
У рамках гранту — проведення дослідження на базі включених університетів зі створення нової розчинної композиції з комбінації малорозчинних АФІ (ред. — активних фарацевтичних інгредієнтів) для потреб ЗСУ.
Продовжуємо працювати над подальшим розширенням кола партнерів, адже це є запорукою та можливістю розвитку попри складні умови сьогодення.


Як відбувається освітнє партнерство НФаУ із закладами загальної середньої освіти та Малою академією наук?

Ми не говоритимемо про традиційні лекції, майстер-класи та лекції онлайн. Це було й триває, видозмінюючись та набуваючи нові форми.
Хочу розповісти про кілька унікальних проєктів, оскільки у партнерстві із закладами середньої освіти надважливо знаходити новий формат.
01 травня 2024 року ми провели «Фармквест. Код незламності» — розважально-пізнавальну програму для старшокласників. Ексклюзивно від НФаУ для школярів Харкова! Ми отримали суттєвий резонанс, не в останню чергу — через те, що зустрічалися наживо у Арт-просторі Обласного центру дитячої та юнацької творчості.
У квесті взяли участь 111 учнів 29 харківських ліцеїв. Діти у складі 9 команд захоплено й активно розкривали таємниці фармації, фармакології, хімії, фармакогнозії на локаціях, підготованих викладачами НФаУ: PRO_ДЖУНГЛІ, PRO_КЛІТИНИ, PRO_ЗБЕРЕЖЕННЯ ЖИТТЯ, PRO_КРАСУ, PRO_ДІЮ ЛІКІВ.

 


Змагання, емоції, враження, креатив, нові знання й спілкування. Цього досить, щоб узагальнити івент.
У лютому-березні викладачі НФаУ готували школярів 8-11 класів Харкова й області до Всеукраїнської олімпіади з біології. Із дітьми пройдено теоретичний курс та цикл відпрацювань практичних навичок. Достатньо складно було організувати цей процес, бо має забезпечуватися безсумнівна безпека. Наші викладачі виконали це завдання. У підсумку Харківщина отримала трьох (!) переможців.
Серед низки проведених онлайн науково-пізнавальних заходів можу виділити онлайн курс «BIOTECH4YOU». До нього долучилися майже 100 школярів та колежан, яким цікавий цей напрям.
Ще один прорив 2023 року — посилення взаємодії з МАН. З Харківською обласною малою академією наук Національний фармацевтичний університет працює давно й результативно. Тільки у 2023 році викладачі НФаУ здійснювали консультування 16 школярів, які виконували роботи МАН за широкою тематикою — від організаційно-економічних аспектів і діджиталізації у сфері охорони здоров’я, біотехнологічних досліджень до досліджень стану захворюваності на певні хвороби та розробки складу ліків. Було захищено 6 робіт МАН, з них 2 посіли призові місця на ІІ етапі конкурсу-захисту наукових робіт МАН. Це третина. Це гарний результат та підтвердження якості взаємодії школярів-дослідників із академічною наукою.
У листопаді 2023 року НФаУ та Харківська обласна МАН підписали Меморандум про співпрацю, який сьогодні вже активно реалізується.
З вересня 2024 року починає роботу гурток «Фармація». Науковцями НФаУ розроблено навчальну програму з позашкільної освіти нового гуртка, вона вже прорецензована й затверджена. У колективі НФаУ ідея знайшла потужний відгук, тому ми започаткували й провели низку вебінарів для наших викладачів із питань організації роботи гуртка МАН «Фармація». На 2024/2025 навчальний рік викладачі НФаУ запропонували 42 теми робіт МАН.
Ми вже говорили про те, що, на жаль, сучасна молодь не дуже активно цікавиться природничими науками, які є основою фармацевтики. Наше завдання — сприяти прагненню школярів до набуття нових знань та експериментальних навичок під час проведення наукових досліджень, тому пропозиції академічної спільноти щодо створення гуртка «Фармація», розширення тематики і залучення більшої кількості учнів до виконання наукових робіт МАН є своєчасною й корисною ініціативою.


Науково-педагогічний колектив НФаУ має цінний досвід у розробці авторських освітніх програм, що створюються на вимогу часу. У цьому році НФаУ запровадив післядипломну підготовку за новими спеціалізаціями для фахівців з базовою фармацевтичною і медичною освітою. Які нові освітні програми розроблені?

Контингент фахівців, які користуються нашими освітніми послугами у сфері післядипломної підготовки, — фармацевтичні та медичні працівники, а також викладачі закладів освіти. Це важливо.

Спектр освітніх послуг відкриває інтернатура як первинна спеціалізація. Сьогодні пропонуємо інтернатуру:

  • Магістрам фармації за спеціальністю «Фармація» — з терміном підготовки 11 місяців.
  • Лікарям-лаборантам за спеціальністю «Лабораторна діагностика, вірусологія, мікробіологія» — з терміном підготовки 18 місяців. Як вже зазначалося вище, це новий напрям 2024 року.

Щодо вторинних спеціалізацій — ІПКСФ НФаУ пропонує:

  • фармацевтам — «Фармація», «Клінічна фармація», «Організація і управління фармацією», «Контрольно-аналітична фармація», «Фармацевтична косметологія», «Фармаконагляд», «Клінічні дослідження», «Оцінка медичних технологій»;
  • асистентам фармацевта — «Фармація»;
  • лікарям — «Фармаконагляд», «Клінічні дослідження», «Оцінка медичних технологій».

 

Серед них три спеціалізації («Фармаконагляд», «Клінічні дослідження», «Оцінка медичних технологій») — це нові, на вимогу часу відкриті у 2024 році. Звісно, для фармацевтів та лікарів передбачено різний термін підготовки. Так, фармацевти будуть навчатися 3 місяці, лікарі — 6. Варто підкреслити, що до викладання за цими спеціалізаціями долучаються представники практичної фармації, регуляторних органів, зокрема, Держлікслужби та ДЕЦ.
Також ІПКСФ НФаУ у освітньому кейсі має цикли тематичного удосконалення, семінари для фахівців сфери охорони здоров’я, цикли підвищення кваліфікації для викладачів закладів освіти.


У структурі Національного фармацевтичного університету функціонує Фаховий коледж та Інститут підвищення кваліфікації спеціалістів фармації. Які можливості це створює для подолання кадрового дефіциту на фармацевтичному ринку?

Насамперед, це створює умови для забезпечення спадковості фахової підготовки, а для працівника сфери охорони здоров’я це не тільки необхідність, яка підтримує конкурентоспроможність на ринку праці. Це, у першу чергу, вимоги законодавчі, зокрема, щодо системного підвищення кваліфікації.
На мою думку, кожен заклад вищої освіти має бути носієм та транслятором нових знань, досвіду, тенденцій. Молодь, яка одного разу обрала фармацію своєю професією, має блискучі можливості — забезпечені кадрово, методично, організаційно — у стінах одного освітнього комплексу пройти шлях від фахового молодшого бакалавра до магістра фармації, у подальшому підтримувати актуальність знань та підвищувати кваліфікацію, рухаючись кар’єрними сходами у практичній сфері.
Також не забуваймо про те, що для фахівців, які прагнуть поринути у фармацевтичну науку, у нас створюються всі умови. Фармацевтична наука — наш акцептор, оскільки є невід’ємною частиною фармації, генерує нові знання, які стають базисом і для освіти, і для практики. Саме з фундаментальної науки зростає прикладна.
Ми моніторимо фармацевтичний ринок. Наші ресурси та замкнутий цикл підготовки дозволяють задовольнити запити на будь-якого фахівця фармацевтичного ринку.
Сьогодні ми щільно взаємодіємо з аптечними мережами і фармацевтичними виробниками на предмет забезпечення кадрами. Цьому сприяє «Стипендіальний проєкт», про який вже йшлося вище. Також допомагаємо у питаннях перекваліфікації, консультаційно супроводжуючи потенційних вступників від реєстрації на НМТ до подання заяв на вступ. Крім того, маємо ще один напрямок — партнерство з Центром зайнятості, який надає ваучери на навчання.
Це практичні кроки, які спрямовані на подолання кадрового дефіциту.


Які заходи вживає НФаУ для формування системи безперервного професійного розвитку фармацевтичних працівників?

Наш університет завжди прагне до беззаперечної якості та досконалості у своїй діяльності й тримає руку на пульсі ринку праці та ринку освіти.
ІПКСФ НФаУ, структурний підрозділ нашого університету як провайдер освітньої послуги вже зареєстрований в Адміністратора системи БПР (ред. — безперервного професійного розвитку). Перелік провайдерів сьогодні вже надзвичайно широкий. Це заклади вищої освіти медичного та фармацевтичного спрямування, наукові установи, фахові асоціації, комерційні організації.
На мою думку, надзвичайно важливо, щоб конкуренція у наданні освітніх послуг БПР була прозорою, здоровою, а власне освітні послуги — якісними. Нами проаналізовано реєстр заходів БПР за 2023 та 2024 рр. Ми встановили, що заходи, які пропонуються провайдерами, не завжди специфічно спрямовані, оскільки проводяться для заширокого кола фахівців. Погодьтеся, фах лікаря, стоматолога, фармацевта, попри приналежність до спільної галузі 22 Охорона здоров’я, принципово різні. Проведення спільних заходів БПР не лише не враховує специфіку професійної діяльності, а й може виглядати як профанація. Саме тому ми вважаємо, що ліцензовані суб’єкти освітньої діяльності можуть входити до системи БПР без реєстрації та з принципово іншим рівнем контролю, а ось питання щодо важелів моніторингу якості БПР залишається відкритим.
Нашим науково-педагогічним корпусом опрацьовані заходи неформальної та інформальної освіти. Понад те, тематичне навчання як один із заходів неформальної освіти системи безперервного професійного розвитку, зокрема, семінари, ми почали проводити з 2020 року. Наразі цю роботу продовжуємо. Однак маємо проблему: досі не затверджено наказ МОЗ України, який встановлює норми нарахування балів за заходи БПР для фармацевтичних працівників.
Нами постійно оновлюються освітні програми на до- й післядипломному рівні, впроваджуються нові цикли спеціалізації та тематичного удосконалення. У заходах БПР для фармацевтичних працівників нами пропонуються нові цікаві теми. Формуванню пропозицій передує обов’язковий моніторинг питань, що включені до заходів, стосовно їх актуальності та затребуваності.
Крім того, НФаУ працює над подоланням бар’єрів у сприйнятті фармацевтичними працівниками професійного розвитку, зокрема, для цього проводимо й безкоштовні семінари.

 


У чому особливості та переваги бренду НФаУ на ринку освітніх послуг?

Перша і головна перевага — освітньо-науковий досвід НФаУ довжиною у більш ніж сторіччя. Вітчизняна фармацевтична підготовка почалася у нашому виші, тут вона розвивалася, масштабувалася й удосконалювалася. Тому ми завжди підкреслюємо, що в нашому університеті найкращі традиції фармацевтичної освіти поєднуються з новаціями, ми завжди орієнтуємося на потреби фармації України та європейські вимоги до фармацевтів.
Освітні програми НФаУ розроблені у рамках широкого спектру спеціальностей, — це завжди і безперечно змістовно надсучасний, взірцевий рівень. Скажімо, основою державного Стандарту вищої освіти спеціальності 226 Фармація, промислова фармація стали чотири наші освітні програми «Фармація», «Технології фармацевтичних препаратів», «Клінічна фармація», «Технології парфумерно-косметичних засобів».
До речі, напередодні 25-річчя Дня фармацевтичного працівника України, Постановою Кабінету Міністрів України від 30.08.2024 № 1021 «Про внесення змін до переліку галузей знань і спеціальностей, за якими здійснюється підготовка здобувачів вищої та фахової передвищої освіти» освітня сфера України отримала отримала 11 галузей знань замість 28, які були чинними з 2015 року. Здобуття Україною статусу кандидата на вступ до Європейського Союзу вимагає адаптації внутрішнього законодавчого поля до низки європейських правових норм, зокрема, й у сфері вищої освіти. Саме тому зазнав оновлень перелік галузей знань і спеціальностей. Хочу відзначити, що фармацевтична спільнота схвально зустріла це оновлення, оскільки майже 10 років у нашій країні існувала гібридна, штучно поєднана із двох непоєднуваних складників, спеціальність 226 Фармація, промислова фармація. Тепер ми маємо зрозумілу, за європейськими нормами закодовану спеціальність: шифр і найменування галузі знань — I Охорона здоров’я та соціальне забезпечення, код і найменування спеціальності I8 Фармація (за спеціалізаціями).
Повертаючись до особливостей та переваг бренду НФаУ, хочу відзначити такий визначальний аспект, як викладацький склад. За підручниками професорів та доцентів НФаУ навчається вся країна. 98 % наших викладачів — доктори і кандидати наук, експерти у своїй галузі, знані науковці. Під їхнім керівництвом наші здобувачі освіти мають доступ до сучасних лабораторій для навчання, сучасного оснащення, унікальної бази для наукових досліджень. Ми активно підтримуємо амбіції студентської молоді та допомагаємо щодо участі у конкурсах наукових проєктів або академічної мобільності. Сертифіковані лабораторії для виконання досліджень із синтезу нових речовин, дослідження лікарських рослин, одержання різних лікарських форм, дослідження фармакологічної активності, ліцензовані бази даних для маркетингових досліджень — це далеко на повний перелік можливостей, які надаємо нашій молоді, причому як в оффлайн, так і в онлайн-форматах.
Пильна увага приділяється практичній підготовці. Бази практик — це потужні відомі вітчизняні виробничі, аптечні бренди.
За таких умов, результатом навчання у НФаУ стає грунтовна хімічна підготовка, глибока зануреність у чарівний світ лікарських рослин, опанування секретів мистецтва створення ліків і законів успішного фармацевтичного бізнесу.

 


Яким Ви бачите майбутнє Національного фармацевтичного університету?

Ми прагнемо до того, щоб Національний фармацевтичний університет залишався, як і сьогодні, провідним вітчизняним університетом фармацевтичного профілю.
Звісно, ми хочемо, щоб загули голосами студентів наші аудиторії. Університет сумує за живим спілкуванням з молоддю. Таким і бачимо наш університет: молодим, енергійним, успішним, науковим. Фармацевтичним.


Вельмишановна Алло Анатоліївно, що Ви побажаєте цьогорічним випускникам Національного фармацевтичного університету?

Випускникам бажаємо бути харків’янами, бо незалежно від того, де вони народилися, їхня студентська пора пройшла тут — у незламному сильному місті-герої Харкові. Також бажаємо випускникам бути фармацевтами, бо знайомство із Національним фармацевтичним університетом стало для кожного з них найзнаковішим у професійному житті.
І головне: нехай фармацевтичний генетичний код, який згенерувався у аудиторіях НФаУ, допомагає їм у самореалізації.

 

 

Поділитися статтею з друзями